גרמניה: חוקתיות מגבלות קורונה

גרמניה הטילה באפריל 2021 מגבלות קצובות בזמן כדי להיאבק בקורונה. המותב הראשון של בית המשפט החוקתי של גרמניה פסק פה אחד שהמגבלות: עוצר ואיסור מגעים וסגירת בתי ספר, היו חוקתיות.

העוצר והמגבלות על מפגשים פגעו בזכות לנישואים ולחיי משפחה ובזכות לפיתוח האישיות. העוצר פגעו גם בזכות לחירות. הפגיעה בזכויות הייתה לפי חוק. היא נועדה להגן על החיים ועל הבריאות. המגבלות נועדו להפחית קשר גשמי בין אנשים וכך למנוע הדבקה בנגיף ועומס במערכת הבריאות. אלו תכליות ראויות. המחוקק פעל בהסתמך על ידע מדעי. לא הוצגה דעה מדעית מבוססת שלפיה הסיכון לחיים, לבריאות ולמערכת הבריאות היה מזערי. האמצעי שנבחר התאים להשגת התכליות. לא היו אמצעים חלופיים שישיגו את התכלית במידה דומה. בנסיבות החריגות של מגפת הקורונה הפגיעה הייתה מידתית (במובן הצר) להשגת התכלית. היא נמצאת במתחם שיקול הדעת שנתון למחוקק בסוגיות אלו.

סגירת בתי הספר פגעה בזכות של התלמידים לחינוך בבית ספר. הפגיעה הייתה לפי חוק. בדומה לדיון הקודם, הפגיעה נועדה לצמצם מגעים וכך למנוע הדבקות ועומס במערכת הבריאות. אלו תכליות ראויות. החוק הרשה חריגים מסוימים, כמו חינוך מיוחד ולימודים בשנת הלימודים האחרונה. היה אפשר לקיים לימודים בבית הספר אם נשמרו הנחיות בריאות מסוימות. לימודים במקוון המשיכו להתקיים. בתי הספר נסגרו לזמן קצוב. בהתאם לנסיבות ולמה שהיה ידוע אז, הפגיעה מידתית. סגירת בתי הספר הטילה נטל כבד על הורים, ובייחוד על הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. המדינה נדרשה לפצות על פגיעה זו. היא מילאה את חובתה: בתי ספר יכלו לתת טיפול חירום לילדים נזקקים; טיפול בילדים נחשב לעילה להיעדרות מעבודה; ביטוח הבריאות הורחב בהתאם; המדינה נתנה פיצוי כלכלי להורים זכאים.

הינה פסק הדין בעניין עוצר ואיסור מגעים (בגרמנית) וסיכומו (באנגלית) ופסק הדין בעניין סגירת בתי ספר (בגרמנית) וסיכומו (באנגלית).

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.