גרמניה: תחולה למפרע של חוק מס וההגנה החוקתית על ציפיות לגיטימיות

בגרמניה אפשר לנכות מההכנסות שחייבות במס, הוצאה בייצור הכנסה. מנכים את כל ההוצאה בשנת המס שבה הוציאו אותה. ב-27.10.2004 התפרסמה הצעת חוק, וב-15.12.2004 היא הפכה לחוק. לפי החוק החדש, אם משלמים מקדמה על חכירה ליותר מחמש שנים, יש לפרוס את הניכוי על פני תקופת השכירות כולה (ולא לנכות הכול בשנה אחת). בנוגע למקדמות של דמי חכירת מקרקעין ולתשלומים אחרים בנוגע למקרקעין החוק הוחל למפרע מיום 31.12.2003. המותב השני של בית המשפט החוקתי של גרמניה פסק פה אחד שהתחולה למפרע מפירה בחלקה את ההגנה החוקתית על ציפיות לגיטימיות.

התחולה של החוק החדש היא מעין-למפרע. תוצאותיו בעתיד, אבל הן נוהגות גם בקשר למקדמות שקדמו לפרסומו. חוק היסוד מגן על ציפיות לגיטימיות. ההגנה נובעת משלטון החוק ומזכויות האדם. אפשר לפגוע בציפיות לגיטימיות אם עומדים בדרישת המידתיות. החוק החדש נועד למנוע פגיעה בהכנסות ממיסים. המחוקק סבר שהוא סותם פרצה בדיני המס. אלו תכליות ראויות. מולן יש לשקול את הציפיות של הנישומה. כאן יש להבחין בין שלושה מקרים.

  • ההסכם נחתם עד לפרסום הצעת החוק, והתשלום לפיו נעשה ב-2004 – הנישומה ניהלה את ענייניה לפי משטר המס הקודם ובלי לחזות שהוא ישתנה. היא פעלה בהתאם לדין. היא זכאית להגנה מלאה על ציפיותיה. הן גוברות על תכליות החוק.
  • ההסכם נכרת לפני 2004, והתשלום היה בין 1 בינואר ל-15 בדצמבר 2004 – הנישומה מילאה את החיוב החוזי שלה כשהדין הישן היה בתוקף. לציפיות שלה יש משקל פחות, אבל הן עדיין גוברות על תכליות החוק.
  • ההסכם נכרת ב-2004 (ודאי אם נכרת לאחר פרסום הצעת החוק) והתשלום היה ב-2005 – היה על הנישומה להתחשב בשינוי אפשרי בחוק. היא יכלה למשל לבקש שינוי בחוזה. תכליות החוק מקבלות משקל גבוה יותר מציפיות הנישומה.

הינה פסק הדין (בגרמנית) וסיכומו (באנגלית).

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.