אוסטרליה: קביעת תושבות של חברה לעניין מס הכנסה

חברות שונות ביקשו פטור ממס הכנסה באוסטרליה משום שאינן "תושבות" המדינה: הן נרשמו במדינות אחרות, הבעלות בהן נתונה לחברות זרות והדירקטורים שלהן נפגשו לישיבות במדינות אחרות. בפועל גולד, תושב סידני, היה הבעלים של החברות הזרות ובעל הסמכות למנות דירקטורים. רשות המסים חייבה את החברות במס. בית המשפט הפדרלי וערכאת הערעור דחו את עתירתן. בית המשפט העליון של אוסטרליה דחה את ערעורן פה אחד: Bywater Invs Ltd v Comm’r of Taxation [2016] HCA 45.

הנשיא פרנץ', השופטות קיפל ובל והשופט נטל ציינו שלרוב חברה "תושבת" של המקום שבו מתקיימות ישיבות הדירקטוריון. הכלל אינו חל כשהדירקטוריון מעביר את הכוח להחליט לגורם אחר ומשמש חותמת גומי להחלטותיו. מאחר שגולד היה בעל הדעה האמתי, החברה תושבת במקום מגוריו – אוסטרליה.

השופטת גורדון הוסיפה כי גם חברות חוץ חייבות במס אלא אם כן יש הוראה אחרת באמנה למניעת כפל מס. החברות התאגדו במדינות שיש לאוסטרליה אמנות כאלה עמן. האמנות מתנות פטור ממס באחד מאלה: החברה תושבת של המדינה הזרה בלבד; החברה תושבת בשתי המדינות אולם ההנהלה בפועל נמצאת במדינה הזרה. גולד היה הבעלים והמנהל בפועל. שני התנאים באמנות אינם מתקיימים.

הנה פסק הדין, סיכומו, כתבי הטענות (כאן וכאן), הדיון (ימים א וב) והפרוטוקולים שלו (ימים א וב).

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.