ארצות הברית: האם מעצבת רשאית לסרב ליצור אתרים לחתונות של בני זוג מאותו מין?

סמית היא בעלת עסק לעיצוב גרפי. היא רוצה להציע גם עיצוב אתרי חתונה. לפי אמונתה הדתית, נישואים הם רק בין גבר ואישה. היא אינה מוכנה ליצור אתרי חתונה של בני זוג מאותו מין. חוק איסור ההפליה בקולורדו אוסר על ספקי שירותים ומוצרים להפלות על בסיס נטייה מינית. סמית טוענת שאם החוק יוחל עליה, ייפגע חופש הביטוי שלה. היא ביקשה צו מניעה שיאסור על המדינה לאכוף עליה את חוק איסור ההפליה. בית המשפט המחוזי ובית המשפט לערעורים במחוז העשירי דחו את עתירתה. בית המשפט העליון של ארצות הברית קיבל ברוב דעות את הערעור שלה: 303 Creative LLC v. Elenis, 600 U.S. ___ (2023).

השופט גורסוץ' פסק בהסכמת חמישה שופטים שחופש הביטוי החוקתי מגן על הזכות להתבטא גם אם המדינה אינה אוהבת את הביטוי. המדינה אינה רשאית לכפות על אדם להתבטא ביטוי שאינו מאמין בו. האתרים שסמית מתכוונת ליצור הם ביטוי "טהור". הם מבטאים רעיון שחוגג את האהבה והנישואים של בני הזוג. סמית תיצור לכל זוג סיפור במילותיה ובמעשי האומנות שלה. לכן הביטוי שלה (גם אם יש לצידו ביטוי של הזוג).

קולורדו רוצה לחייב את סמית לבטא ביטויים שמנוגדים לדעותיה. תכלית החוק היא להוציא מהשיח הציבורי ביטויים מסוימים. זו פגיעה אסורה בחופש הביטוי. חוקי איסור הפליה מקדמים תכלית חשובה. אבל הם אינם יכולים להפר את חופש הביטוי. אומנם סמית מציעה "ביטוי בתשלום" – אבל כמוה אומנים רבים לאורך הדורות. היא אינה מפלה אנשים לפי זהותם, אלא ביטויים לפי תוכנם. אי אפשר לחייב אותה אחרת.

השופטת סוטומאיור סקרה בדעת מיעוט בהסכמת שתי שופטות את ההתפתחות של חוקי איסור הפליה בהספקת שירותים ומוצרים. עם השנים נוספו להם קבוצות מודרות נוספות. בכל פעם הייתה תגובת נגד. עסקים ביקשו פטור, בין היתר על בסיס טענות לחופש ביטוי. עד עכשיו בית המשפט העליון קבע שסירוב לשרת קבוצה מוגדרת של אנשים אינו ביטוי מוגן.

חופש הביטוי אינו מונע חוקים שנועדו להסדיר מסחר והתנהגות ושהשפעתם על ביטויים משנית. חוק איסור ההפליה של קולורדו הוא הסדרה מותרת של התנהגות. החוק אינו מחייב להתבטא ביטוי שהמדינה מעדיפה, ואינו מונע מעסק להתבטא ביטוי שהוא מעדיף. כל עוד העסק מציע אותם שירותים לכולם – למשל מציע לכולם רק אתרים ובהם ביטויים תנ"כיים על כך שנישואים הם רק בין גבר לאישה, או נמנע מלהציע לאיש לכתוב "אהבה היא אהבה" – החוק אדיש. סמית מוכנה לעצב אתרים לבקשת בני זוג מאותו מין – אבל לא לחתונה של עצמם. הדבר דומה לבעל מסעדה שהיה מוכן למכור מזון לשחורים – רק במשלוח, ולא בתוך המסעדה. התערבות בביטוי היא משנית. החוק חוקתי.

הינה פסק הדין, הדיון והפרוטוקול שלו.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.