דרום אפריקה: הגבלת הכרה בהורוּת לאחר הפריה מלאכותית לבן זוג נשוי בלבד – הפרת זכויות

ו' ור', בנות זוג לא נשואות, החליטו להביא ילדים לעולם. ביצית של ג' הופרתה בזרע, ור' נשאה את העוברים. לשתיים נולדו תאומים. לפי סעיף 40 לחוק הילדים בדרום אפריקה, אם ילד נולד בהפריה מלאכותית, יירשמו בתור הוריו מי שהייתה בהיריון ומי שנשוי לה או נשואה לה. ו' ור' טענו שהחוק מפלה. בית המשפט הגבוה קיבל את עתירתן. בית המשפט החוקתי של דרום אפריקה אישר פה אחד מפי השופט קולאפן את ההחלטה: VJV v. Minister of Social Dev. [2023] ZACC 21.

סעיף 40 פוגע בכמה זכויות חוקתיות:

  • הסעיף מכיר רק במערכת יחסים של נישואים לצורך רישום הורוּת לאחר הפריה מלאכותית. הוא מפלה על בסיס מצב משפחתי. זו עילת הפליה אסורה לפי החוקה.
  • הסעיף יחול על חלק מהזוגות של גבר ואישה: רק אלו שהשתמשו להפריה מלאכותית. הסעיף אינו חל על זוג גברים, משום שאיש מהם אינו בהיריון. זוג נשים תמיד יזדקקו להפריה מלאכותית – ולסעיף 40. לכן ההשפעה היחסית של הסעיף על לסביות גדולה מאוד. יש בו הפליה עקיפה מחמת נטייה מינית.
  • ו' ור' אינן מסוגלות להגשים את שאיפתן להורוּת. זו פגיעה בזכות לחיי משפחה (שהיא חלק מהזכות לכבוד).
  • הסעיף פוגע בזכויות של ילדים שנולדו מחוץ לנישואים.

הפגיעות בזכויות אינן עומדות בתנאי החוקה. תחימת ההכרה בהורוּת לבני זוג נשואים בלבד לא חוקתית. יש לקרוא לתוך הסעיף חלופה של הכרה בידועים בציבור. הצהרת הבטלות מושעית ל-24 חודשים כדי שהפרלמנט יוכל לתקן את החוק אחרת.

הינה פסק הדין וסיכומו.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.