בריטניה: שימוש לרעה בהליכי משפט ולשון הרע

מועין-אודין הגיע מבנגלדש לבריטניה, התאזרח בה והפך לפעיל בקהילה המוסלמית בה. בית דין לפשעי מלחמה בבנגלדש שפט את מועין-אודין בהיעדרו ודן אותו למוות על פשעי מלחמה: רצח 18 אינטלקטואלים מובילים במהלך מלחמת העצמאות במדינה. בית הדין זכה לביקורת נוקבת בעולם על העדר עצמאות שיפוטית וערובות מזעריות למשפט הוגן. מועין-אודין מכחיש את אשמתו וטוען שההליך נגדו לא היה הוגן.

משרד הפנים בבריטניה פרסם ב-2019 מדריך על פעילות קיצונית באנגלייה וויילס. נכתב בו בהערת שוליים שיש קשרים מוכחים היטב בין האחראים לאלימות בבנגלדש במלחמת העצמאות להנהגת הקהילה במזרח לונדון. בהקשר זה הופיעה ההרשעה של מועין-אודין. הוא תבע את שרת הפנים על הוצאת דיבה. בית המשפט הגבוה ובית המשפט לערעורים של אנגליה וויילס מחקו את התובענה משום שיש בה שימוש לרעה בהליכי משפט. בית המשפט העליון של בריטניה קיבל היום פה אחד מפי לורד ריד את הערעור של מואין-אודין: Mueen-Uddin v. Sec’y of State for the Home Dep’t [2024] UKSC 21.

שרת הפנים הסתמכה על שני ראשים של שימוש לרעה בהליכי משפט, שניהם יצירי פסיקה.

האנטר – לפי ראש זה, תקיפה עקיפה של פסק דין סופי של ערכאה מוסמכת בהליך אזרחי או פלילי עשויה להיחשב לשימוש לרעה בהליכי משפט. אולם תנאי לכך הוא שההליך הקודם היה הוגן ושניתנה לתובע אפשרות מלאה להשיג על ההחלטה בו. מועין-אודין נשפט בהיעדרו. הוא לא היה יכול לתת הנחיות לעורך הדין שמונה לייצג אותו. לא הייתה אפשרות אמיתית להשיג על פסק הדין. תובענתו אינה שימוש לרעה בהליכי משפט לפי ראש זה.

השרה טענה שיקשה עליה להוכיח טענת "אמת דיברתי". אולם מועין-אודין תבע סמוך לפרסום המדריך. הוא אינו אחראי לקשיי ההוכחה. משרד הפנים היה צריך לחשוב עליהם בטרם פרסם.

ג'מיל – ראש זה נוגע לתובענה על לשון הרע. אם הנזק בפרסום קל ואינו עובר סף מזערי של חומרה, ההליך לא יגן על השם הטוב של התובע. ההליך ייחשב לשימוש לרעה בהליכי משפט. הפרסום על מועין-אודין חמור בבירור, והוא טוען שלשם הטוב שלו נגרם נזק יותר ממזערי. אי אפשר להניח מראש שכל מי שקרא את הדוח ידע עוד קודם לכן על ההרשעה. למועין-אודין יש עניין כשר להגן על שמו הטוב. גם ראש זה לא הוכח.

טענות האנטר וג'מיל נוגעות להיבטים שונים של האינטרס הציבורי. טעמיהן שונים. אם הן לא הוכחו בנפרד, אי אפשר לשקול אותן יחדיו כדי לבחון אם היה שימוש לרעה בהליכי משפט.

הינה פסק הדין, סיכומו, הקראתו והדיונים בתיק.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.